Badania Organizacji Strażniczych
Cele szczegółowe to:
Identyfikacja problemów i barier w funkcjonowaniu organizacji strażniczych
Prezentacja i zachęcanie do implementowania dobrych praktyk
Analiza porównawcza doświadczeń działalności organizacji strażniczych
Pokazanie, jaki wpływ na życie maja efekty pracy organizacji strażniczych
Projekt koresponduje z założeniami i priorytetami wyodrębnionymi w Strategii Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego na lata 2007-2013 oraz Programem Operacyjnym Społeczeństwa Obywatelskiego na lata 2007-2013. Jednym z celów wymienionych w Programie Operacyjnym Społeczeństwa Obywatelskiego jest ilościowy, a przede wszystkim jakościowy rozwój organizacji pozarządowych, w tym strażniczych, poprzez m. In. Wzmocnienie ich współdziałania.
Działania projektu
1. Pozyskanie danych wtórnych.
Konceptualizacja i operacjonalizacja badań techniką Indywidualnych Wywiadów Pogłębionych (IDI) Etap wstępny to nawiązanie kontaktu z Organizacjami Strażniczymi i zachęcenie do wzięcia udziału w projekcie. Dotarcie do organizacji może nastręczyć pewnych trudności, ze względu na brak baz danych i zestawień ilościowych. Wyszukiwanie organizacji oparte będzie na zasobach internetowych i dostepnych bazach danych, nastepnie telefonicznej i mailowej weryfikacji i aktualizacji danych. Rekrutacja polegać będzie na indywidualnym kontakcie i pozyskaniu danych wtórnych dotyczących ich funkcjonowania (status organizacji, forma/sektor działalności, liczba etatów i skala pracy wolontariackiej). Dane te zostaną zestawione w utworzonej bazie danych statystycznych. Kolejnym etapem jest konceptualizacja i operacjonalizacja badań, na którą składa się wybór organizacji strażniczych do badań z uwzględnieniem obszarów ich aktywności (administracja publiczna,służba zdrowia, ochrona środowiska, edukacja, wymiar sprawiedliwości, działalność gospodarcza,integracja społeczna)
2. Przygotowanie i utworzenie narzędzia badawczego.
Etap ten polega na utworzenie narzędzia pomiarowego (badawczego) – kwestionariusza rekrutacji organizacji strażniczych do badań oraz przewodnika tematycznego służącego do przeprowadzania IDI. Kwestionariusz zawierał bedzie informacje zarówno o respondencie (osobie decyzyjnej w organizacji) – tzw. dane metryczkowe (wiek, płeć, wykształcenie, pełniona funkcja w NGO etc.), jak również o samej organizacji (miejsce rejestracji i działalności, rok rejestracji, status organizacji, struktura zarządzająca, liczba etatowych pracowników etc.). Dane te posłużą w późniejszym etapie szczegółowemu opisowi przebadanych organizacji oraz pozwolą spojrzeć na otrzymany materiał jakościowy z punktu widzenia profili organizacji strażniczych. Przewodnik problematyczny będzie zawierał istotne z punktu widzenia badania zagadnienia konieczne do poruszenia podczas wywiadu. W trakcie badania przewidziana jest modyfikacja przewodnika tj. jego dostosowywanie do informacji i uwag płynących od osób realizujących wywiady, tak, aby narzędzie badawcze było jak najlepiej dopasowane do przedmiotu badań. Realizacje IDI poprzedzi cykl 4-godzinnych szkoleń (3 podstawowe i 3 uzupełniające) ankieterów, mające na celu zapoznanie ich z metodologią i problematyką badań. Rekrutacja ankieterów wspomagana będzie emisją 2 ogłoszeń prasowych.
3. Badania jakościowe IDI.
Realizacja badania techniką IDI składa się z procesu rekrutacji organizacji do badania i z samego przeprowadzania wywiadów. Przebadanych zostanie 80 organizacji pozarządowych mających doświadczenie w działaniu o charakterze strażniczym (50 w Polsce i 30 za granicą). Badania jakościowe umożliwiają badaczowi obserwowanie życia społecznego w jego naturalnym środowisku oraz dogłębne zrozumienie wielu zjawisk społecznych. Jedną z zalet badań jakościowych jest całościowa perspektywa, jaką dają badaczowi, bowiem ten rodzaj badań może ukazać wiele niuansów, które mogą zostać niedostrzeżone w badaniach z zastosowaniem metod ilościowych. Są odpowiednie do poznania postaw i zachowań, które najlepiej można zrozumieć w ich naturalnym otoczeniu, w przeciwieństwie do badań sondażowych, czy też sztucznych warunków przeprowadzania eksperymentu. IDI polega na indywidualnej rozmowie osoby badanej z prowadzącą badanie i ma ustalony schemat wątków tematycznych poruszanych w trakcie rozmowy, w celu uzyskania jak najwięcej szczeg.informacji. Rozmowa wymaga dużej aktywności ze strony osoby prowadzącej, ma charakter po części sterowany i prowadzona jest według wcześniej założonego scenariusza - przewodnika wywiadu. Pytania nie są standaryzowane, mają charakter otwarty, a o ich kolejności i sposobie formułowania decyduje prowadzący. Często posiłkuje się on także pytaniami pomocniczymi, naprowadzającymi lub rozszerzającymi omawiane kwestie, aby uzyskać jak najbardziej wyczerpujące, precyzyjne i prawdziwe informacje. Podczas wywiadu, dzięki rozmowie umiejętnie prowadzonej przez doświadczonego badacza, osoba badana ma możliwość pełnego wyrażenia własnych odczuć, emocji, ekspresji, wyjaśnienia motywów postępowania czy zaprezentowania swych życiowych doświadczeń, odbywa się bez wpływu osób trzecich i w atmosferze zrozumienia i poufności, możliwe jest podejmowanie tematów kontrowersyjnych, osobistych i intymnych. IDI w Polsce będą moderowane przez 1 ankietera, zagraniczne przez 2-osobowy zespół: moderator-tłumacz. IDI prowadzone za granicą posłużą sporządzeniu analizy porównawczej i promocji najlepszych praktyk wśród krajowych organizacji typu „watchdog”. Wywiady będą nagrywane cyfrowo, a następnie poddane transkrypcji. Kolejnym etapem jest proces kodowania materiału badawczego – utworzenie kategorii kodowych i zakodowanie wywiadów za pomocą programu do analizy danych jakościowych Atlas Ti. Po zakodowaniu następuje formułowanie kategorii analitycznych i za ich pomocą analiza jakościowa .
4. Konceptualizacja i operacjonalizacja badań techniką FGI.
Ten etap obejmie następujące zadania: -wybór miejsc badań -wybór kryteriów doboru respondentów do badania, -utworzenie narzędzia pomiarowego: kwestionariusza rekrutacyjnego i przewodnika tematycznego do moderowania FGI. Wywiady FGI poprzedzi rekrutacja przedstawicieli organizacji strażniczych do badań .
5. Badania jakościowe metodą Zogniskowanych Wywiadów Grupowych FGI .
Technika FGI polega na rozmowie niewielkiej grupy zaproszonych osób, z udziałem doświadczonych moderatorów, którzy ukierunkowują przebieg dyskusji na zagadnienia, które mają zostać omówione podczas spotkania. Narzędziem ułatwiającym osiągnięcie założonych celów badawczych jest scenariusz/przewodnik wywiadu. Dyskusja odbywa się w specjalnym studiu (fokusownia), w gronie ok.10 uczestników (respondentów), celowo dobranych i spełniających określone wymagania rekrutacyjne. Dyskusja w grupie trwa do 2 godzin. Rezultaty badania są wygenerowane wspólnie przez wszystkich uczestników badania, poprzez świadome lub nieświadome oddziaływanie na siebie. W trakcie dyskusji między uczestnikami zachodzą określone interakcje wynikające z dynamiki grupy, wzmacniane poczuciem bezpieczeństwa, jakie zapewnia obecność innych osób, spontanicznością i otwartością ich wypowiedzi, możliwością natychmiastowego reagowania na wygłaszane sądy i opinie, odrzucaniem zahamowań w miarę upływu dyskusji. W FGI wykorzystuje się różne techniki pozwalające respondentom zarówno na wzajemną stymulację, jak i skupienie się i bezpośrednie wyrażenie emocji i przekonań. Przebieg dyskusji podlega zapisowi cyfrowemu ułatwiającemu późniejszą transkrypcję. Zostanie zrealizowanych 5 FGI (50 organizacji strażniczych). Ta część badania ma na celu analizę zagadnienia współpracy pomiędzy organizacjami strażniczymi działającymi w tym samym, lub podobnym sektorze oraz zogniskowanie problemów (barier) ograniczających ich działania. Zadanie obejmuje: - stworzenie kwestionariusza rekrutacyjnego - przygotowanie przewodnika do badań - rekrutacje organizacji do badań
6. Realizacja badań
Przeprowadzenie badań z ich cyfrowym nagraniem, a następnie poddane transkrypcji. Kolejnym krokiem jest proces kodowania materiału badawczego – utworzenie kategorii kodowych i zakodowanie wywiadów za pomocą programu do analizy danych jakościowych Atlas Ti. Po zakodowaniu nastąpi analiza jakościowa pozyskanych danych.
7. Upowszechnianie wyników badań.
Ostatnim etapem badawczym projektu jest stworzenie raportu z badań jakościowych – zestawienie wyników analizy wywiadów techniką IDI i FGI, pokazanie różnic i wspólnych punktów, przestrzennego i problematycznego zróżnicowania czynników wpływających na jakość pracy organizacji strażniczych. Szczególnie ważna będzie analiza porównawcza funkcjonowania polskich i zagranicznych „watchdogs”. Projekt kończy konferencja dla 40 osób (przedatawiciele polskich organizacji strażniczych) prezentująca wyniki badań i rekomendacje zawarte w raporcie oraz promująca najlepsze praktyki. Raport zostanie rozdystrybuowały do min.200 organizacji oraz udostępniony na stronie www projektu.
Rezultaty
Wzrost znajomości i wiedzy badanego zagadnienia wśród pracowników instytucji sektora publicznego, a przez to podniesienie adekwatności oferowanego wsparcia organizacjom strażniczym.
Podniesienie jakości pracy organizacji przez implementacje dobrych praktyk i sprawdzonych rozwiązań.
Rezultaty przyczynią się do zmniejszenia barier między instytucjami publicznymi, a „watchdogs”. Skutkiem projektu będzie wzrost świadomości w zakresie roli organizacji strażniczych w społeczeństwie obywatelskim. W raporcie przekazane zostaną informacje o tym jak finansowana jest działalność w UE i sposobach zdobywania środków na realizacje celów statutowych.